Tankar om multimedia som studieverktyg.

september 24, 2010 § Lämna en kommentar

Att vi lär oss bättre genom videos är inget som förvånar mig. Människan är närmast beroende av TV apparaten. Om vi inte får den dagliga dosen av stimulans som vi behöver så känner man sig otillfredsställd.

Idag kan man via några enkla gratis program göra en egen video av det som visas på en skärm. Så kallad ”screencast” är när en person spelar in sin skärm och gör en video av det. ”Podcast” är när man sänder video eller ljud i realtid. Det här är en marknad som kommer att expandera med webbens framsteg. Genom att peka musen på vad åhöraren bör klicka på så förenklar vi hela processen. Det blir lättare att visa i en video än att skriva en beskrivning med bilder. För åhöraren så blir det också mer stimulerande & lärorikt.

Här nedan så visas en graf över hur människans tänk fungerar. Det här grafen förklarar hur hjärnan samarbetar jobbar ihop på olika områden. Vi får lättare att lära om vi jobbar med flera delar i hjärnan. Det blir lagring i dubbel bemärkelse.

Redan i den kursen jag läste senast (år 2010) så experimenterade läraren med podcasts. Jag vill se en fullt funktionell undervisningsplattform på internet där läraren kör skärmdelning. Alla elever sitter hemma vid sina datorer och tittar spänt på undervisningen. Det har en aktiv chatt där elever kan välja att fråga andra elever eller läraren genom att skriva privata meddelanden.
Det är framtiden inom distansundervisning.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vad är detta?

Du läser för närvarande Tankar om multimedia som studieverktyg.Tobiasboman's Blog.

Meta

%d bloggare gillar detta: